Нуждаем се спешно от алтернативни източници на газ

Николай Ненчев: Реформаторският блок категорично настоява НС да уважи ветото на  президента на републиката върху Изборния кодекс. За нас този кодекс не е по-различен от стария, в много отношения той е по-лош дори. РБ е силно обезпокоен от наличието на стотици хиляди фантомни гласове. Настояваме да се прочистят избирателните списъци.. Настояваме за активно избирателно право. Не е прието нашето искане за професионална администрация. Вместо това, новият кодекс предвижда назначаване на партийна ЦИК. По всичко личи, че управляващите ще се опитат да спечелят служебна победа и да откраднат гласа на хората. Бих искал да дам думата на г-н Мартин Димитров за няколко думи.
Мартин Димитров: Това, което става в Украйна беше ясен сигнал, че България има нужда от антикризисен план. Такъв план не е приет от правителството. Ние от РБ предупредихме, че е възможно намаляване или спиране на газовите доставки от Русия – нещо, което 2009г. видяхме. Тогава една тройна коалиция беше тотално неподготвена. Сега втора тройна коалиция отново е тотално неподготвена. Затова настояваме първата точка от дневния ред на КСНС, който президента обеща да свика, да бъде за срока за изготвяне на такъв антикризисен план заедно с най-важната точка – срокове за изграждане на алтернативните газови връзки. Глупаво и много наивно би било в една такава ситуация два пъти, по един и същи начин да се допусне една и съща грешка. България има нужда от алтернативи, има нужда да може да внася газ от други източници. Представете си за втори път в рамките на 5-6 години посред зимата да се окаже, че има сериозно нарушение в газовите доставки, което не би било учудващо на фона на това, което виждаме всеки ден. И на следващо място – крайно време е основните договори, включително бъдещите договори за доставките на газ за България да станат прозрачни. РБ поиска от министерство на икономиката да предоставят всички документи, които касаят „Южен поток”. Беше ни отговорено, че министерството не разполага с такива данни и документи, защото те били в БЕХ. Затова ние решихме да потърсим правата върху тази документация по съдебен път. Новината е, че Софийски административен съд реши да поиска от Министерство на икономиката с дата март месец опис на всички документи, които касаят „Южен Поток”. Те трябва да бъдат предоставени първо на съда, а след това при благоприятен изход и на РБ. Така водим битката за прозрачност, така водим битката за истински договори, които да бъдат в полза на хората, а не част от големия шлем на Първанов. Завършвам с това, което започнах – това, от което има нужда днес България предвид тежката криза, която виждаме в Украйна, е план за действие. И какъв по-добър момент от КСНС този план да бъде приет. Благодаря за вниманието.
Юлиана Николова: Днес съм тук пред вас, за да ви съобщя, че приехме още един от своите основополагащи документи, това е платформата за административна реформа. На 19 март в зала „Десислава” на хотел България ще я представим на публично обсъждане, където ще поканим заинтересованите страни, като си даваме сметка, че това не може да бъде сегашната администрация, която е заплашена от уволнение, ако си сътрудничи с някой друг, освен с управляващите. Но ще поканим профсъюзите, работодателските организации, гражданските организации, за да чуем тяхното мнение по нашия документ. Нашият документ още днес ще бъде качен на сайта на РБ, за да има достатъчно време да се случи това обсъждане. Изключително и ключово важно в сърцевината на реформата, която предлагаме, е създаване и развитие на партийно неутрална и безпристрастна администрация. Това е залегнало във всички наши документи. Даваме си сметка, че звучи много добре, но обикновено, когато дадена партия дойде на власт никога не го осъществява. Нашата програма съдържа конкретни законодателни сметки за гарантиране на спазването на този принцип, на гарантиране устойчивостта на администрацията. Очакваме ви на 19 март.



ПРАВИЛА ЗА НОВО УПРАВЛЕНИЕ  
ОТ ЗАКРЕПОСТЕНА БЮРОКРАЦИЯ КЪМ ОТГОВОРНА АДМИНИСТРАЦИЯ

Въведение
Реформаторският блок (РБ) поема отговорността за въвеждане на нов модел за управление на обществените отношения в България и за радикална трансформация на административната система в обозрим период от време чрез развитие на: 
дългосрочна стратегия за дълбока институционална и  административна реформа, вкл. устойчиво подобряване работата на институциите; 
средносрочни планове за поетапно достигане на определени подобрения и трансформиране на принципите на работа на администрацията;
незабавни мерки за спиране тиранията на държавните монополи, злоупотребата с обществени поръчки и европейско финансиране, вкл. поради некомпетентност, ограничаване порочната зависимост на държавните служители от олигархични и тясно партийните клики.
1. Ценности, свързани с административната реформа
За РБ, политиките на модерно демократично управление и тяхното администриране са базирани на няколко водещи ценности, които споделяме помежду си и с гражданите: 
- Департизация/„партиен неутралитет“: разделение на административните от политическите функции на всички равнища на държавното управление и местното самоуправление и опазване на политическия неутралитет, професионализъм и безпристрастност  на българската администрация. 
- Отговорност: еднозначно и ясно определяне на ролята, отговорностите и отношенията между институциите при вземане на решения и упражняване на контрол, установяване на система на отговорностите на всяко ниво на общественото управление; Отговорност към бизнеса:улесняване и ясни правила със загриженост за просперитета на  малкия и среден производител. Отговорност към гражданите: администрация, чувствителна към правата и свободите на гражданите: пълно зачитане на индивидуалните права на гражданите,  така че решенията да се вземат изключително и неотменно в интерес на гражданите;
- Резултатност: безкомпромисно въвеждане и прилагане на всички универсални принципи на ориентирано към резултатите управление в работата на публичните власти и администрацията в България.
- Дебюрократизация: постигане на максимална простота на административните структури и процедури: максимално опростяване и систематизиране на нормативните актове и процедурите, прехвърляне на отговорности към изпълнителните равнища на администрацията. Въвеждане на регулация само в случаите, в които невъвеждането би изисквало по-голям ресурс  или при определените в Конституцията случаи;
- Активност и участие: Стимулиране и улесняване на гражданите, фирмите, техните организации и администрацията да участват в процеса на вземането на решения при формирането на публични политики; Създаване на мрежи политическа власт-граждани-бизнес-администрация при формулиране на политики и дългосрочни стратегически насоки;
- Капацитет за изпълнение на публичните ангажименти: развитие на капацитет на публичните власти и администрацията със структури и ресурси, които позволяват изпълнението на заложените в законите и Конституцията задължения, регулаторни и контролни функции, при оптимално и отговорно използване на публичния ресурс;
- Балансираност и субсидиарност: Преодоляване на пропастта между централното и местното равнище, укрепване правомощията и капацитета на средния управленски ешелон. Децентрализация на управлението, делегиране на компетенции от централната към по-ниски нива и децентрализация с цел предлагането на публичните услуги по-близо до гражданите.
2. Принципи и цели на реформата в администрацията
Предложената административна реформа привижда нова функция на държавата, което косвено определя характера и принципите на нов тип държавно управление, където:
Държавата подкрепя будните и предприемчивите да реализират своите проекти, насърчава пасивните да подобрят живота си,  и се грижи адекватно за хората в неравностойно положение, за да им осигури достоен живот;
Институциите  служат на легитимните намерения и интереси на своите граждани, зачитайки времето, достойнството и правата им;
Законите, нормите и правилата регулират справедливо и отразяват ценностите на модерно общество, където гражданина е в центъра на отношенията;
Държавните служители работят компетентно, ефективно и почтено, прокарвайки професионално държавните политики в интерес на обществото и неговите европейски граждани;
Държавата осигурява лесен и пълен достъп до всяка информация, чието ограничаване не е предвидено в закон. За целта осигуря наличието на информацията,. За дейността на държавата и нейните институции, както и нейното надеждно съхраняване в електронен вид при най-висока степен на защита на личните данни.
Реформите предложени от РБ целят дълбока промяна в културата и структурата на администрацията. Конкретните цели на тази реформа са:
Освобождаване на администрацията от неправомерната намеса на партийни централи и скрити икономически интереси;
Професионализиране на администрацията, чрез въвеждане на единен орган и подход за подбор, оценка и развитие на административните кадри в България;
Освобождаване на законодателството от излишни и неясни текстове и провеждане на реформа в законодателния процес - закони, създаващи ясни правила и правна  сигурност, ориентирани към обществото и бизнеса;
Спиране на процеса на безпринципна смяна на административен управленски персонал при всяка смяна на изпълнителната власт, което разбива приемствеността при реализиране на политиките в държавата; 
Преструктуриране на изпълнителната власт – оптимизиране броя на министерства, агенции и др., както и намаляване броя на централните структури за сметка на тяхното регионално и областно представителство;
Провеждане на същинска децентрализация и поемане на по-големи отговорности от местните власти и регионалните структури на централната власт в процеса на вземане на решения за развитие на областите в България;
Технологична реформа в работата на администрацията, осигуряваща еднократното събиране и многократното използване на електронната информация и улеснен достъп до нея; 
Включване на структурите на местното самоуправление, общностите и гражданите в процеса на избор на регионални и областни ръководители на институциите на централната власт – МВР, НАП, земеделие, образование и др.;
Даване на по-голяма автономност и провеждане на диференциран подход към регионите за планиране в България, чрез засилена координация между всички публични актьори на територията – включително чрез активно включване на различни граждански организации в процеса на формиране на регионалните политики и вземане на решения за приоритетите за развитие и бюджетното финансиране;
3. Структурни реформи в администрацията
3.1. Създаване на независим регулатор за държавната служба: Държавна административна комисия (ДАК) 
- Въвежда строги етични и професионални критерии за избор, налице е публичност на номинациите и избора; (Състои се от 5-7 човека плюс администрация. Избира се от предложени кандидатури на НС и Президентството след публично обсъждане.)
- Мандат  и отчетност;
- Утвърждава правилата за първоначално встъпване в държавна служба и правилата за кариерно развитие;
- Утвърждава единни квалификационни изисквания за администрация;
- Избира висшите държавни служители (ниво под заместник-министър);
- Арбитрира спорове на държавни служители и техните работодатели;
- Годишно се отчита на НС и обществеността;
3.2. Правителство на реформата
Министър-председателят (или нарочен министър) персонално ръководи държавната администрация и отговаря за реформата;
Оптимизирана структура на МС: оптимизиране на структурата на централната администрация на изпълнителната власт въз основа на ясно определени сфери на политика, в които отделните министри упражняват своите правомощия –намаляване броя на министрите, избягване на припокриване в правомощията и непокрити области на политиката. Професионална и устойчива администрация обслужва различните области на политиката;
Ясно определяне на ролята и размера на политическите кабинети и заместник-министрите в  тях;
Създаване на стабилна и устойчива администрация по основните области на политиката, която подпомага министрите при упражняване на техните политически правомощия и осигурява високо качество на административното обслужване на гражданите и бизнеса.
3.3. Реално управляващи Областни управители 
Прехвърляне на реални правомощия и инструменти за тяхното упражняване на областния управител по отношение координацията и управлението на областните/регионални структури на централната власт чрез тяхното структуриране в рамките на областната администрация;
Устойчива  областна администрация. Избор на гл. секретар от ДАК;
Ефективни Областни съвети, състоящи се от областния управител плюс регионални представители на министерствата, предложени от централната власт, но одобрени от ДАК и местната власт.
3.4. Местна власт и администрация, включена в териториалното управление
Реална финансова децентрализация и трансфериране на правомощия от централната на местната власт;
Професионална местна администрация, освободена от политическа намеса.
4. Законодателни аспекти на административната реформа
4.1. Кодекс за държавната служба
- Създаване на един основен закон (Кодекс) който да дава цялостната уредба за държавната служба и администрацията като съгласува синхронизира и оптимизира разпоредбите на: 
Закона за администрацията;
Закона за държавния служител;
Закон за дипломатическата служба;
Закона за конфликт на интереси;
Закона за местното самоуправление и местната администрация в частта му за местната администрация;
Законът за  финансовото управление и контрол в публичния сектор.
4.2. Закон за местното самоуправление;
Отделяне в самостоятелен закон разпоредбите за местната власт и местното самоуправление
4.3. Закон за нормативните актове
Модернизиране на разпоредбите на ЗНА, за да се отчитат изискванията на членството на България в ЕС и подобряване качеството на законодателния  процес.
4.4. Завършване и синхронизиране на законодателната рамка за електронното управление 
5. Технологична реформа в ДА
Цифровизиране на регистрите в ДА;
Изграждане на облак на Държавната администрация; 
Създаване и поддържане на единен документооборот в ДА;
Оптимизиране на комуникациите между структурите на ДА в облака; 
Изграждане на Национален център за защита на информацията. 

0 comments:

Публикуване на коментар