Моделът Пеевски (втора част), нов опит за овладяване на контролни органи – Сметната палата

Законопроектът за Сметната палата е грубо посегателство срещу професионализма и независимостта на институцията и очевидно обслужва интересите на управляващото мнозинство. Този проект реставрира най-порочните страни на отменения закон, действал в периода 2001-2010 г.
Повтарят се същите грозни практики, използвани при опита за овладяване на ДАНС и назначаване на Пеевски. И тогава и сега, първо се изменя законът и се премахват и/или намаляват изискванията за квалификация и опит. И тогава и сега, се цели назначаване на „партийни секретари”. И тогава и сега, се прави опит да бъде превзета контролираща институция и да се използва след това за омаскаряване на инакомислещите.

Предлаганите нововъведения:
  1. Според проекта: избира се Сметна палата като 9-членна колегия от лица, за които е достатъчен 10-годишен общ юридически или икономически стаж, съответно общ 15-годишен стаж за председателя; очевидно е, че целта е да се възстанови принципът на партийните квоти и да бъдат избрани послушни „партийни секретари”, които да обслужват интересите на управляващите. Сегашният закон изисква 15 годишен професионален стаж, свързан с одита за членовете на тричленната колегия; 
  2. С проекта се премахва изискването за сертификат за одиторите, удостоверяващ професионалната им пригодност според сега действащия закон. Очевидно това ще позволява в институцията  да се правят широк кръг партийни и  шуробаджанашки назначения. 
  3. За да спре да работи същинският контрол върху кметовете, се създават териториални поделения, което неизбежно ще пренесе контрола за качеството на докладите прекалено близко до одитираните лица по места и ще позволи упражняването на натиск от тяхна страна за приемане на удобни доклади. Така одитираните кметове, областни управители и други местни властници на практика ще могат сами да си пишат докладите с „квалифицираната помощ” на местните одитори, които често са битово зависими от тях. При действащия закон контролът за качество на одитите се осъществява в централизираните дирекции в столицата. Не случайно Реформаторският блок настоява за централизирана контролна система. През 2013 г. Сметната палата е издала 81 наказателни постановления на кметове, зам.кметове и председатели на комисии. От тях 41 броя са за кметове от ГЕРБ, 11 броя за кметове от БСП, 18 броя за кметове от ДПС и 11 броя за издигнати от инициативен комитет. Предложеният законопроект дори отменя въобще правото на Сметната палата да издава наказателни постановления на кметовете.
С овладяването на Сметната палата ще изчезнат всички пречки за корупционни практики с ново раздадените 500 млн. лева от бюджета, основно на кметове, нарастване на злоупотребите при харченето на местните бюджети и неправомерното разходване на евро фондове. Вероятната тежка цена, която ще трябва да плати цялото общество ще бъде ново спиране или редуциране на европейски средства поради некачествен контрол.

Прави се опит за създаване на удобна и зависима Сметна палата, работеща на принципа: „нашите” хора в палатата ще пазят нашите министри и кметове и ще мачкат „чуждите”. Такава институция очевидно ще изпълнява жалката роля на раздавач на индулгенции за „нашите” и на наказателна бригада за мръсни поръчки срещу политическите опоненти.

0 comments:

Публикуване на коментар