Моделът Пеевски (втора част), нов опит за овладяване на контролни органи – Сметната палата
Законопроектът за Сметната палата е грубо посегателство срещу професионализма и независимостта на институцията и очевидно обслужва интересите на управляващото мнозинство. Този проект реставрира най-порочните страни на отменения закон, действал в периода 2001-2010 г.
Повтарят се същите грозни практики, използвани при опита за овладяване на ДАНС и назначаване на Пеевски. И тогава и сега, първо се изменя законът и се премахват и/или намаляват изискванията за квалификация и опит. И тогава и сега, се цели назначаване на „партийни секретари”. И тогава и сега, се прави опит да бъде превзета контролираща институция и да се използва след това за омаскаряване на инакомислещите.
Предлаганите нововъведения:
Прави се опит за създаване на удобна и зависима Сметна палата, работеща на принципа: „нашите” хора в палатата ще пазят нашите министри и кметове и ще мачкат „чуждите”. Такава институция очевидно ще изпълнява жалката роля на раздавач на индулгенции за „нашите” и на наказателна бригада за мръсни поръчки срещу политическите опоненти.
Повтарят се същите грозни практики, използвани при опита за овладяване на ДАНС и назначаване на Пеевски. И тогава и сега, първо се изменя законът и се премахват и/или намаляват изискванията за квалификация и опит. И тогава и сега, се цели назначаване на „партийни секретари”. И тогава и сега, се прави опит да бъде превзета контролираща институция и да се използва след това за омаскаряване на инакомислещите.
Предлаганите нововъведения:
- Според проекта: избира се Сметна палата като 9-членна колегия от лица, за които е достатъчен 10-годишен общ юридически или икономически стаж, съответно общ 15-годишен стаж за председателя; очевидно е, че целта е да се възстанови принципът на партийните квоти и да бъдат избрани послушни „партийни секретари”, които да обслужват интересите на управляващите. Сегашният закон изисква 15 годишен професионален стаж, свързан с одита за членовете на тричленната колегия;
- С проекта се премахва изискването за сертификат за одиторите, удостоверяващ професионалната им пригодност според сега действащия закон. Очевидно това ще позволява в институцията да се правят широк кръг партийни и шуробаджанашки назначения.
- За да спре да работи същинският контрол върху кметовете, се създават териториални поделения, което неизбежно ще пренесе контрола за качеството на докладите прекалено близко до одитираните лица по места и ще позволи упражняването на натиск от тяхна страна за приемане на удобни доклади. Така одитираните кметове, областни управители и други местни властници на практика ще могат сами да си пишат докладите с „квалифицираната помощ” на местните одитори, които често са битово зависими от тях. При действащия закон контролът за качество на одитите се осъществява в централизираните дирекции в столицата. Не случайно Реформаторският блок настоява за централизирана контролна система. През 2013 г. Сметната палата е издала 81 наказателни постановления на кметове, зам.кметове и председатели на комисии. От тях 41 броя са за кметове от ГЕРБ, 11 броя за кметове от БСП, 18 броя за кметове от ДПС и 11 броя за издигнати от инициативен комитет. Предложеният законопроект дори отменя въобще правото на Сметната палата да издава наказателни постановления на кметовете.
Прави се опит за създаване на удобна и зависима Сметна палата, работеща на принципа: „нашите” хора в палатата ще пазят нашите министри и кметове и ще мачкат „чуждите”. Такава институция очевидно ще изпълнява жалката роля на раздавач на индулгенции за „нашите” и на наказателна бригада за мръсни поръчки срещу политическите опоненти.
0 comments:
Публикуване на коментар